Ar kvapai turi įtakos mūsų nuotaikai?
Uoslė – tai vienas iš seniausių ir geriausiai išvystytų žmogaus pojūčių. Būtent todėl kvapas mūsų kasdieniniame gyvenime užima labai svarbią vietą, nes daro įtaką mūsų sprendimams pasąmonės lygyje. Apie tai daug rašo populiarioji psichologija, apie tai kalba santykių konsultantai, tai įvertina didžioji dalis visuomenės daugelyje skirtingų sričių naudodama skirtingus kvapus.
Moksliniais tyrimais įrodyta, kad kvapai turi didžiulę įtaką žmonių nuotaikai, jausmams, elgesiui. Rašoma, kad kvapai keliauja tiesiogiai į mūsų smegenis, nusinešdami ten ir tam tikrą informaciją. Sąmoningai jos filtruoti ar kontroliuoti negalime. Ir visai nesvarbu, ar mes dirbame, ilsimės, valgome, geriame ar mylimės, kvapas vis tiek veikia mūsų psichologinę ir fiziologinę būkles.
Kvapas – tai biologinis mechanizmas, kuris yra naudojamas atpažinimui, bendravimui ir net įspėjimui. Kai kurie kvapai yra naudojami gydymui, atminties gerinimui, mokymuisi. Kvapo dėka atpažįstame žmones, vietas ir įvykius. Tačiau geriausiai ir efektyviausiai jie paveikia mūsų jausmus, emocijas. Tam tikras kvapas gali sugrąžinti mus į praeitį, sukelti liūdnus ar linksmus prisiminimus. Kvapai gali turėti teigiamą įtaką nuotaikai, atpalaiduoti, pagerinti miego kokybę, pagerinti darbo našumą, suteikti pasitikėjimą savimi.
Visos Žemės gyvos būtybės turi savo unikalų kvapą, pagal kurį gali būti atpažįstamos. Tai yra gėlės, augalai, medžiai, gyvūnai, žuvys ir žmonės. Taigi gyvame pasaulyje turime nesuskaičiuojamą daugybę natūralių kvapų, o šiuolaikinių technologijų dėka yra galimybė sukurti bet kokį norimą kvapą, todėl kvapų skaičius dar labiau išauga. Kvapai gali būti trijų tipų: kvepaliniai, eteriniai ir marketinginiai. Beveik kiekvienas iš jų turi tam tikrą išskirtinį poveikį. Kvepaliniai kvapai dažniausiai neturi išskirtinio, labai aiškaus poveikio, jie yra malonūs ir patinka plačiai auditorijai. Eteriniai aliejai turi gydomų savybių ir ne visi maloniai kvepia, nes dažniausiai turi savo specifinį kvapą. Tačiau yra ir net labai malonių, tarp jų apelsino, žalio obuolio, citrinos kvapai. Marketinginių kvapų įvairovė yra didžiausia. Tarp jų yra tokie kvapai kaip:
– kavos kvapas: jos kvapas suteikia romantikos ir namų šilumos jausmą;
– cinamono kvapas: sukuria namų ir švenčių aplinką, padidina aistros jausmą;
– rococo kvapas: šis kvapas kelia prabangos ir aukščiausios kokybės asociacijas;
– miškingos kalvos kvapas: nuramina, atpalaiduoja;
– vanilės kvapas: skatina pirkimą;
– kedro medžio kvapas: pagerina kraujo apytaką, nuramina ir atpalaiduoja;
Taip pat yra didelė įvairovė gėlių kvapų, kaip kad:
– rožės kvapas: sukelia malonius prisiminimus;
– jazmino kvapas: skatina atsipalaidavimą, gerina miegą, nuramina galvos skausmus;
– levandos kvapas: padeda susikoncentruoti, padidina darbo našumą, sukuria saugumo jausmą;
– rozmarino kvapas: pagerina apetitą ir virškinimą;
Vaisių kvapai, kaip kad:
– apelsino kvapas: pagerina savijautą, pakelia nuotaiką, sumažina kraujo spaudimą;
– citrinos kvapas: padidina vitamino C kiekį organizme;
– kokoso kvapas: įneša tropikos ir šėlsmo;
– kivi kvapas: pagerina nuotaiką, atgaivina mintis.
Be aukščiau paminėtų kvapų yra dar daugiau, iš kurių kiekvienas turi savo išskirtinį bruožą ir poveikį. Daugybė kvapų buvo pritaikyti realiame gyvenime ir pastebėtas jų poveikis:
- Ofise paskleistas levandos kvapas ženkliai padidino darbuotojų darbo našumą ir efektyvumą. (Sakamoto, et al, 2006, cited at http://chemse.oxfordjournals.org)
- Hard Rock viešbutis Floridoje pasinaudojo kvapo nauda, norėdamas padidinti jame esančios ledų parduotuvės pardavimus. Parduotuvė buvo įkurta neatkreipiančioje dėmesio vietoje. Viešbučio fojė buvo pakvepintas ledų vaflio kvapu. Tai padidino ledų parduotuvės pardavimus net 45% ! („The Revolution of Scent Communication in the Information Age“ C.Russell Brumfield, 2008)
- Londone turizmo agentūros naudojo kokoso kvapą, norėdamos paskatinti žmones vykti į šiltuosius kraštus. Kvapas buvo skleidžiamas lauke, kad praeiviai galėtų jį užuosti praeidami pro šalį ir susigundytų užeiti ir pasinaudoti turizmo agentūros paslaugomis. Bandymas pasitvirtino! („The Revolution of Scent Communication in the Information Age“ C.Russell Brumfield, 2008)
- Viešbučių tinklas Westin Hotels jau porą metų naudoja kvapus savo veikloje. Tai įrodo, jog kvapų poveikis viešbučio praktikoje pasitvirtino. Šio tinklo viešbučiai savo fojė kvepina Baltos Arbatos kvapu, kuris yra lyg jų parašas ir išskirtinumo ženklas. („The Revolution of Scent Communication in the Information Age“ C.Russell Brumfield, 2008)
Be to, kvapai yra naudojami daugelyje tarptautinių viešbučių (Hilton, Ritz-Carlton, Four Seasons, Mandarin Oriental, Le Merridien Hotels), automobilių salonuose (Lexus, Mercedes-Benz, BMW, Toyota), klinikose, sporto ir naktiniuose klubuose, SPA centruose ir dar daugelyje kitų vietų. Kodėl visos šios įmonės naudoja kvapus? Dėl trijų priežasčių:
– pamaloninti klientus;
– išsiskirti iš konkurentų;
– padidinti pardavimus.
Didelės ir visiems gerai žinomos tarptautinės įmonės jau įsitikino kvapų galia ir gana intensyviai naudoja juos komunikacijoje. Daug mokslinių tyrimų įrodo kvapų poveikį ir naudą. Kvapai yra vienas iš paprasčiausių ir efektyviausių komunikacijos būdų. Kiekvienas žmogus turi penkis pojūčius, kurių kiekvienas turi savo paskirtį. Kuris iš jų labiausiai atsako už emocijas?